Při výběru elektrokola je potřeba nejprve postupovat jako při výběru běžného kola – to znamená ujasnit si:

  • k jakému účelu Vám bude kolo sloužit? (doprava, sport, turistika..)
  • kde se budete na kole nejčastěji pohybovat a po jakých cestách? (silnice , cyklostezky, lesní a polní cesty, všechny typy?)
  • jaký styl jízdy (typ posedu) by mělo kolo zejména poskytnout (sportovní – více v předklonu nebo vzpřímenější, pohodlný?)
  • jak často a na jakou vzdálenost budete na kole jezdit? (kolikrát v týdnu, kolik kilometrů?)
  • jaké další funkce potřebujete – skladnost (časté převážení), převážení zavazadel, výbava pro jízdu v mokru, za tmy atd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V závislosti na jednotlivé odpovědi  se můžete přiklonit k některé ze základních druhů kol:

Horská kola (MTB)

Kola jsou určena pro jízdu v rozmanitém terénu od lehkého až po náročný. Lze s ním jezdit i po silnici, ale druh plášťů, zdvih pérování ani geometrie rámu není pro ježdění na silnici ideální. Důležitý je také typ terénu a styl jízdy (sportovní, rekreační, výletní) a příslušné vybavení kola. V případě elektrických MTB je třeba vycházet z toho, že elektrovýbava představuje zvýšení hmotnosti kola a obvykle jsou tak elektrohoraly určeny na lehce až středně obtížný terén. Rovněž stupeň výbavy bývá u elektrických horských kol nižší a vzhledem k předpokládanému využití i dostačující.
V některých případech mají MTB svoji pánskou a dámskou variantu. U pánské verze je horní trámová trubka vedena vrchem, u dámské verze snížena – ubíhající šikmo dolů od hlavy řízení. Sportovněji založené ženy ale většinou volí „pánské“ verze rámů, které mají větší tuhost.
Horská kola mohou být přizpůsobena více k jízdě po silnici, např osazením užších plášťů, dovybavením blatníky, světly apod., pak je jejich využítí univerzálnější, při zachování terénního potenciálu.

Trekingová / crossová kola

Kola určená jak do lehkého terénu, tak i pro silnice a cyklostezky. Toto kolo vybírá cyklista, který se hodlá pohybovat po různých typech cest i po silnici. Do terénu se dostane spíše omylem, ale po prašné cestě musí občas při svých turistických toulkách projet. Upravené polní, lesní cesty, cklostezky i přejezdy po silnici. Geometrie rámu poskytuje pohodlnější – napříměnější posed než je u horských kol. Tento typ kol je v poslední době značně populární a je přímo předurčen pro cykloturistiku.
Označení „krosová“ (crossová) kola je mírně zavádějící, protože někomu evokuje těžký terén ála motocross, jinému kola určená pro tradiční cyklokros. Dříve zavedený pojem „trekingoová“ (treková) kola označuje obdobnou kategorii kol, která se však obvykle odlišuje vybavením více přizpůsobeným delšímu cestování i po silnicích (nosiče, blatníky, světla). Obě kategorie kol mívá užší a méně terénní pláště než horská kola, rovněž kola bývají většího průměru, většinou 28″.
Tato kola mívají obvykle svoji pánskou a dámskou variantu. U pánské verze je horní rámová trubka vedena vrchem, u dámské verze snížena – ubíhající šikmo dolů od hlavy řízení.

Městská kola a touringová -cestovní kola

Cestovní (touringová) kola jsou určena hlavně pro silnice a spíše zpevněné cesty. Je méně vhodné tento typ kola využívat v terénu, jízda po upravených nezpevněných cestách ale obvykle problémy nepřiáší. Touringové kolo je vhodné díky svému vybavení (blatníky, svítilny, nosič, atd.) jako příjemný dopravní prostředek. Geometrie rámu bývá uzpůsobena delšímu cestování (vzpřímený posed)a rovněž výbava elektrokola je přizpůsobena spíše silničnímu cestování (kratší zdvih pružení, pohodlnější sedlo, tvar řidítek atd). Tato kola volí zejména cyklisté, kteří používají kolo k cestám po silnicích a upravených cestách, v pohodlném stylu.
Kola v této kategorii mívají svoji pánskou a dámskou variantu. U pánské verze je horní rámová trubka vedena vrchem, u dámské verze opět ubíhající od řídítek šikmo dolů. Typově jsou tato kola velmi blízká variantám městských kol.
Městská kola a cruisery jsou uzpůsobena městským podmínkám. Rám bývá uzpůsoben pro snadné nastupování třeba i v městském oblečení.                     Cestování se předpokládá spíše na kratší vzdálenosti v městském provozu. Bývají vybavena menším počtem převodů. Rám má geometrii na zcela vzpřímený posed. U dámských verzí nalezneme  plné zakrytování řetězů, košíky apod. Časté jsou i varianty maximálně usnadňující nastupování, vhodné pro seniory. U cruiserů se objevují i provedení v retro-designech, představujícíh výraz stylu. Svoji oblibu získávají i jednorychlostní (single speed) typy.

Silničníkola

Tato kola (zjednodušeně ála někdejší Favorit) jsou určena spíše pro sportovní jízdu na silnicích. Geometrie rámu je navržena pro nízký aerodynamický odpor a malou hmotnost, pláště jsou tenké, rám neodpružený. V kategorii elektrokol se vyskytují jen sporadicky a jsou stavěna spíše na zakázku.
Dále je třeba určit vhodnou velikost rámu:
výška postavy v cm výška rámu a označení
do 165 cm 15″, 16″, S, do 44 cm, do 500 mm
160 – 170 cm 17″, 18″, M, do 48 cm, do 520 mm
170 – 185 cm 18″, 19″ , L, do 52 cm, do 540 mm
185 – 200 cm 19″, 21″, XL, do 55 cm, do 560 mm
nad 195 cm 21″-24″, 58-60 cm, nad 580 mm

Maximální velikosti rámů:

elektrokola velikosti ramu

Průměry kol ( va palcích)

  • 10″ -24″ – dětská kola
  • 20″ malá skládací kola
  • 26″, 28″ městská a touringová kola
  • 26″, 27,5″, 29″ – kola horská
  • 27″, 28″ – krosová, trekingová a silniční kola

2) Následně je třeba rozmyslet jednotlivé požadavky na elektrickou výbavu kola:

Jaký typ elektrické výbavy by nejlépe vyhověl z pohledu:

a) Fyzických přepokladů a jízdního stylu, tj. v jakém rozsahu budete  pomoc kola potřebovat:

Budete se spíše spoléhat na trvalou pomoc motoru, nebo Vám jde spíše o vlastnosti běžného kola, kde využijete jen občasnou asistenci do kopce?

Na jaké vzdálenosti budete jezdit, jak často budete mít možnost a chuť kolo následně dobíjet?

Jaký způsob regulace motoru (ovládací funkce) budete potřebovat?

S ohledem na Vaše požadavky volte dostatečnou kapacitu baterie, počet převodů a způsob ovládání. K ježdění na kratší vzdálenosti např. u seniorů na silnicích je vhodnější menší počet převodů, jednodušší obládání např. LED diodový ovládací panel. Pro větší výlety v rozmanitém terénu i stylu jízdy se hodí vyšší kapacity baterie, více převodových stupňů i nastavení asistence. Pro sportovní ježdění, kde je baterie spíše rezervou, půjde o výbavu odpovídající běžnému trekovému nebo horskému kolu, s dostatkem převodů, odpovídající výbavou a příznivou hmotností.

Mějte na paměti, že dojezd elektrokola významně klesá v kocovitém terénu, ale i při  častém rozjíždění ve městě. Svoje hraje i váha jezdce, protivítr a kvalita podkladu, po kterém jedete. Kapacitu baterie je tak vhodné volit s rezervou, abyste se vyhnuli diskomfortu a riziku, že se elektrokolo předčasně vybije. Jízda je pak vinou vyšší hmotnosti obtížnější než na běžném kole.  U silnější baterie navíc, díky méně časté potřebě nabíjení, prodlužujete životnost baterie.

b) Jaký konstrukční koncept elektrokola Vám bude vzhledem ke stylu využívání nejlépe vyhovovat?

Zde jde především o 2 konstrukční parametry  – poloha baterie  a poloha motoru. Někteří jiní prodejci Vám mohou nepodloženě vychvalovat jeden typ uspořádání, realita však je taková, že každý typ má svoje výhody a nevýhody.

Poloha baterie elektrokola

Klasické baterie mívají nejčastěji tvar kvádru a bývají umístěny buďto vzadu podél sedlové trubky anebo naplocho na nosiči elektrokola. Alternativně je baterie umísťována na přední rámovou trubku, pak má oblejší anebo přímo válcový tvar (jako lahev). U nových typů elektrokol se čí dál častěji prosazuje splývání baterie s rámem, resp. umístění v rámové trubce, aby byl vzhled kola co nejméně narušován.

Hlavním kriteriem pro volbu baterie jsou v tomto případě spíše estetické preference zákazníka, protože každé z uspořádání má své klady  a zápory.

Při různých polohách baterie je  ovlivněna zejména poloha těžiště kola.

  • Baterie na nosiči má výše položené těžiště a tak může o něco více ovlivňovat ovladatelnost kola, zase ale může vhodným způsoben splynout s nosičem a umožnit rámovou oblast volnou jako na běžném kole (pro lahev, kabelku atd).
  • Baterie za sedlovou trubkou má nejnižší těžiště, což je výhodné, vyžaduje ale úpravu rámu a znemožňuje použití předního přesmykače (následně má kolo méně převodů).
  • Baterie na přední rámové trubce může mírně překážet kolenům a znemožnit umístění lahve s pitím či kabelky. Rovněž limitovaný objem dosud neumožňoval dosáhnout vyšší kapacity (vyjímkou jsou modely Lectron 2014).  V případě motoru v zadním kole ale prospívá baterie v rámu rozložení hmotnosti v předo-zadním směru.

Poloha motoru elektrokola

Motor může být umístěn v zadním kole, ve středu šlapání nebo v předním kole.

  • Dosud nejrozšířenější je umístění v zadním kole, kde je na hnané kolo optimální přítlak a valivé setrvačné síly jsou dobře absorbovány (s hnaným kolem se nezatáčí).
  • Motorizace v předním kole poskytuje o něco lepší rozložení hmotnosti (pokud je baterie situována vzadu). Při jízdě do kopce a „tahání“ za řidítka, pohybu na nezpevněných cestách nebo kluzkém povrchu může hnané kolo podkluzovat. Větší váha předního kola také mírně negativně ovlivňuje ovladatelnost. Celkově je koncept hnaného předního kola vhodnější na klidnější jízdu po kvalitním podkladu – město a nenáročná, převážně silniční turistika.
  • Středový pohon je méně rozšířeným konceptem. Jeho drobným nedostatkem je zvýšené namáhání řetězu, převodů i přehazovačky (síla motoru se převádí řetězem a převody). Rovněž počet převodů bývá omezený a pořizovací cena je vyšší. Na druhou stranu motor pracuje v menším (příznivějším) rozsahu otáček a hmotnost je soustředěna více do středu šlapání.

c) Jaká by měla být úroveň výbavy, hmotnost a estetika

Ve vztahu k praktickému využití je vhodné si rozmyslet, jaký typ ovládání preferujete – zda jednodušší nastavení – diodový či LCD panel s 3-4 stupni pomoci  nebo sofistikovanější LCD panely s vícero funkcemi a nastavováním více stupňů asistence.

  • Z praktického pohledu je důležité, aby kolo vyhovovalo způsobu využití zejména velikostí, typem a tvarem svého rámu – posedem jezdce.
  • Z mechanických komponent je podstatný počet a typ převodů, použité brzdy a v případě odpruženého kola také  typ vidlice. Na nenáročné využití mohou vyhovět i nejnižší  úrovně výbavy – např. Shimano SIS, brzdy Zoom apod, které však mají kratší životnost.  Pro rekreační a turistické využití by mělo jít o výbavu alespoň Shimano Altus resp. Acera a vyšší úroveň brzd (Shimano, Tektro..)
  • V neposlední řadě je dobré vzít v potaz váhu elektrokola nejen pro jízdu, ale i případnou manipulaci, skladování atd.  Významný vliv zde má konstrukce baterie, kde je dnes již ve většině kol využíváno lithiových článků s nízkou hmotností a také konstrukce rámu, které jsou v drtivé většině z aluminiových slitin. Celkově však mezi váhami jednotlivých typů najdeme rozdíly 2-5kg, co může hrát svoji významnou roli jak pro ovladatelnost, tak i pro jízdu bez motoru či manipulaci.

d) V neposlední řadě, kolik jste ochotni do kola investovat?

Rámcově se dá nabídka na trhu rozdělit takto:

  • Cenová kategorie do 23000,-Kč vč. DPH dnes představuje základní úroveň elektrokol a jejich výbav (malá skládací kola většinou spadají do této kategoie vždy).
  • Střední cenová úroveň pak obvykle leží mezi 23000 a 32000 Kč. I v této kategorii však najdeme výrazné rozdíly ve výbavě a designu.
  • Kola s nadstandardní výbavou pak nalezneme v kategorii od 33 000 do 45 000 Kč. V těchto cenách lze právem očekávat nějaký nadstandardní parametr.
  • Nad 45000 jsou pak situována kola dražších evropských značek nebo nákladnějších motorizací (např. Bosch, BionX), případně nových konceptů elektrokol.
S Vašimi dotazy ohledně výběru kola se naváhejte obrátit na naše vyškolené pracovníky, dodáváme a servisujeme většinu značek v ČR a poskytneme Vám tak objektivní informace, podložené reálnými zkušenostmi!

 

Značka Lectron se specializuje na jízdní kola s elektrickým asistovaným pohonem. Elektrokola Lectron se vyznačují dlouhým dojezdem, nízkou hmotností a použitím značkových komponent, spolu s moderním designem.

Tato elektrokola, která se získala oblibu v mnoha zemích, jsou pod značkou Lectron dodávána v regionu střední Evropy již desátý rok. Vývoj designu a finální montáž probíhá v Rakousku a v ČR. Na kolech jsou uplatňovány osvědčené značkové komponenty od globálních značek (Shimano, Tektro, Panasonic, Samsung, RST, Bafang).

Trvalá orientace na vyspělé trhy se stala základem pro inovace a plnění vysokých kvalitativních standardů. Nový moderní výrobní závod v ČR umožnil optimalizovat výrobní náklady a nabídnout spotřebitelům inovativní řadu elektrokol s kvalitními komponenty za dostupné ceny.

Katalog modelů roku 2024:

Katalog 2024 ke stažení